+38 044 204 81 13

КАЙДЗЕН в Україні: можливо чи ні?

У п'ятницю, 16 травня 2014 року відбувся довгоочікуваний КАЙДЗЕН тур на японську фабрику «Джей Ті Інтернешнл Україна» (JTI). Приємно, що інтерес до японської філософії росте і серед учасників є як представники нових компаній, так і представники організацій, які вже неодноразово відправляли своїх співробітників щоб подивитися КАЙДЗЕН в дії. Цього разу КАЙДЗЕН тур відвідали представники з різних регіонів України, серед яких були учасники з наступних компаній: ТОВ «Стимул» (м. Дніпропетровськ), ТОВ «Харківмаш» (м. Харків) , ПрАТ «Елопак-Фастів» (м. Фастів), ТОВ «Єва Бикова Колекшн», ТОВ «АГТ Плюс», ТОВ «Логопласт» (м. Київ).

 

Теоретичну частину Туру розпочала Ольга Наумочкіна, керівник з питань комунікації, яка привітала учасників та побажала всім вдалого та продуктивного дня. Анатолій Миколайович Диміденко, інженер з охорони праці, стисло розповів про систему безпеки JTI, так як це є пріоритетом компанії, і повідав про основні правила, яких повинні дотримуватися учасники як усередині офісу, так і у виробничих цехах. Далі Ольга Наумочкіна ознайомила учасників з історією фабрики, з системою цінностей та повідала про те, чим живе компанія JTI. Наприклад, не так давно компанія вклала близько 180 млн. дол. інвестицій в високошвидкісне устаткування, різні сучасні установки. Але, за словами пані Наумочкіної, фабрика JTI в Кременчуці постійно вдосконалюється не тільки за рахунок фінансових інвестицій, але і в результаті застосування КАЙДЗЕН на підприємстві. Це дозволило компанії JTI потрапити до трійки кращих компаній-роботодавців України, за оцінками різних консалтингових компаній. Основними досягненнями компанії є те, що при випуску понад 100 млн. сигарет в день, фабрика піклується про охорону навколишнього середовища і робить все можливе, щоб співвідношення якість продукції/ціна було оптимальним.


Продовжила свій виступ Ольга Наумочкіна доповіддю на тему 5S3R. «Реалізувати КАЙДЗЕН неможливо за відсутності хоча б одного з трьох основних складових: робочих груп, системи пропозицій, і, звичайно ж, 5S3R, – відзначає пані Наумочкіна. – Система 5S3R складається з двох частин 5S – це всім відома система організації та раціоналізації робочого місця, яка складається з п'яти японських слів «сортування», «дотримання порядку», «утримання в чистоті», «стандартизація», «вдосконалення» і 3R. Компанія JTI доповнила цю систему 3R (потрібний предмет в потрібній кількості в потрібному місці) щоб впровадження 2S (дотримання порядку) було зрозумілим і простим до виконання». Пані Наумочкіна розповіла про те, що особливу увагу для успішного впровадження інструментів КАЙДЗЕН потрібно приділяти створенню та підтримці робочих груп і системи мотивації. Завершила свою доповідь Ольга Наумочкіна напутніми словами: «Єдина команда – єдиний результат!»


Сергій Мілащук, менеджер складів запчастин і устаткування, продовжив теоретичну частину туру своєю доповіддю «Система пропозицій, як інструмент мотивації та залучення персоналу». Першим, пан Мілащук розповів про правило, яке існує в компанії: «Кожен співробітник може і повинен бути почутий. Іноді працівник породжує нові ідеї, але не говорить про це. Людині простіше виправити певну несправність, ніж сказати про це і тим самим усунути першопричину поломки. Тому, нам потрібно постійно залучати співробітників давати пропозиції щодо поліпшення, як свого робочого місця, так і робочих процесів. Для цього ми створили «idea box», куди всі співробітники можуть подати свої пропозиції, тим самим, покращивши або зробивши умови своєї роботи більш комфортним. Це може стосуватися як ділянки, на якій працює цей співробітник, так і компанії в цілому. Головне, виробити звичку подавати пропозиції», – говорить пан Мілащук.


Потім Сергій Мілащук розповів про те, як на фабриці JTI проходить збір та обробка отриманих пропозицій, хто відстежує ці пропозиції, які заохочення передбачені для найактивніших співробітників в системі подачі пропозицій і багато іншого. Також Сергій Мілащук розповів про те, що в середньому, 72% прийнятих пропозицій впроваджуються на фабриці. А економічний ефект від реалізації однієї з впроваджених пропозицій склав 500 тис. дол. за минулий рік. Ще одне нововведення, яке фабрика збирається здійснити – це перехід на якість поданих пропозицій, при тому, що запланована кількість пропозицій у цьому році – 8000.


Теоретична частина викликала значний інтерес учасників, активне обговорення і ряд питань, на які із задоволенням відповідали Ольга Наумочкіна та Сергій Мілащук. На запитання учасника Туру: «Як компанія виробила звичку подавати пропозиції?», Сергій Мілащук відповів: «Інформація про систему пропозицій постійно присутня на корпоративному ТБ, на дошках оголошень, в журналах в кімнатах відпочинку, де розповідається про кращі пропозиції та винагороди, які можуть або вже отримали співробітники компанії. Також проводяться бесіди з працівниками, що це необхідно, так як змусити подавати пропозиції ні в якому разі не можна. Це сильно мотивує співробітників. І так, крок за кроком вони звикають і починають подавати пропозиції». А ось на запитання:«Хто головний у процесі переходу на ощадливе виробництво?» – відповідь проста,  «Усе йде від керівництва».


Після підбиття підсумків першої частини туру та обіду побачити КАЙДЗЕН в дії учасники вирушили безпосередньо в ГЕМБА. Екскурсія розпочалася з лабораторії фабрики, де при складному трудомісткому процесі перевірки продукції присутній ідеальний порядок, все відсортовано, систематизовано і знаходиться на своєму місці. Кожен з учасників міг заглянути в шафу, подивитися, як впорядкована документація і різні інструменти, як представлена візуалізація та багато іншого. Після лабораторії всі учасники Туру вирушили коридором КАЙДЗЕН, де розміщено багато інформативних стендів, в цехи. Там усіх вразила чистота виробництва, автоматизація та сучасне обладнання, усюди розмітка, дошки візуалізації та стенди з KPI. Усе відсортовано, наприклад, відходи від виробництва збираються в окремі ємності, які підписані, а зверху наочно продемонстровані матеріали, які необхідно кидати в той чи інший контейнер. Інструменти підписані і знають своє місце. Практична частина нашого Туру завершилася відвідуванням складів фабрики, де всі побачили, як складський інвентар відсортований і знаходиться в спеціальних шафах, має порядковий номер та код, і розташований так, що дозволяє механікам протягом 30 секунд знайти потрібну їм деталь. Приємно, що екскурсії проводили самі працівники фабрики, які спеціально до нашого візиту не готувалися, але змогли так цікаво розповісти про виробничий процес, інструменти КАЙДЗЕН і з легкістю відповідали на всі запитання учасників.


Після екскурсії всі повернулися підсумувати результати побаченого. Після практичної частини туру учасники задавали безліч питань і, навіть, подали одну пропозицію. Спікери пообіцяли розглянути дану пропозицію і повідомити про це одному з учасників туру. Ну, а ми в черговий раз отримали багато позитивних відгуків про даний КАЙДЗЕН тур, за що хочемо подякувати керівництву компанії JTI, Сергію Лаврикову, генеральному директору фабрики, та Василю Губарцю, керівнику зі зв'язків із громадськістю, за надану можливість відвідати фабрику і всім співробітникам, які допомагали в організації та проведенні цього КАЙДЗЕН туру! І пам'ятайте: Якщо при реалізації системи 5S, щось здається Вам дуже складним, значить, Ви щось робите неправильно!

 

Наші партнери
Наші клієнти